Proč se nám rodí ty nejlepší nápady zrovna ve sprše?

Stává se nám to všem. Lámeme si hlavu celý den a pak najednou někde mezi šamponem a sprchovým mýdlem se zrodí řešení problému či úplně nový nápad. Dle odborníků a výzkumníků se tomuto fenoménu říká „sprchový jev“, kdy naprosto jednoduše dochází k tomu, že v moment, kdy člověk dělá něco naprosto triviálního, jako je třeba právě sprchování, mozek má čas na to daný problém zpracovat a věnovat se mu.

pexels-karolina-grabowska-4210373 (1)

Posílení kreativity
V moment, kdy si dopřáváme horkou sprchu či vanu, se naše mysl věnuje všemu kromě úkolu, který zrovna řešíme. Dříve se výzkumníci domnívali, že „být myšlenkami jinde“ je spíše negativní a narušuje pracovní výkon a je známkou nespokojenosti či neštěstí. Dnes již ale víme, že to, že nám myšlenky zabloudí jinde, než zrovna mají, s sebou může nést i pozitiva. Studie s více než 1100 respondenty ukázala, že k nejlepším nápadům či momentům „prozření“ docházelo nejvíce právě ve sprše, dále pak v dopravě (ať už autem, nebo třeba hromadnou dopravou) a pak také při cvičení. 

Další studie, publikovaná v časopise Psychology of Aestethics Creativity and the Arts, ukázala, že právě tyto činnosti, které nevyžadují tolik pozornosti a přemýšlení (sprchování, chůze, cvičení, mytí nádobí) podporují největší kreativitu. Zdá se, že nejlepší výsledky přináší jistá rovnováha mezi soustředěním a tím, kdy necháváme myšlenky volně bloudit.

Dát si odstup od problému
Výzkumy zdůrazňují, že je důležité, abychom našim problémům dali „inkubační dobu“ nebo od nich na chvíli úplně odstoupili, abychom daný problém mohli vůbec vyřešit. Alice Flaherty, jedna z nejuznávanějších neurovědců zkoumající kreativitu říká, že další důležitou částí podporující kreativitu je dopamin. Čím více se uvolňuje, tím kreativnější jsme.

Napusťte si proto bublinkovou koupel či dejte horkou sprchu, nechte vyplavovat dopamin a nápady budou jen proudit.